SVO-10.jpg
 

Het Business Model Canvas

Werk met het Business Model Canvas gestructureerd van een vaag idee naar een concreet plan voor de groei en ontwikkeling van jouw bedrijf.

Sta jij op het punt om de koers van je bedrijf te veranderen, maar vind je het lastig te kiezen hoe precies? Wil jij ontdekken welke mogelijkheden er zijn om je bedrijf verder te ontwikkelen en te laten groeien? Het Business Model Canvas is een krachtige tool die je helpt inzichtelijk te maken wat de belangrijke elementen zijn bij deze strategische keuzes.

 

Een business model is de manier waarop een bedrijf waarde creëert, levert én behoudt.

Dit is iets anders dan een ondernemingsplan. Dat is vaak een rapport waar bijvoorbeeld strategische keuzes op gebaseerd zijn. Soms wordt het business model ook wel eens verward met een verdienmodel. Dit is wel een onderdeel van het business model, maar een verdienmodel geeft alleen weer hoe geld verdiend wordt.

 

Het Business Model Canvas is een tool die visueel inzichtelijk maakt wat de belangrijkste elementen van jouw bedrijf zijn.

Met de 9 vlakken die systematisch weergegeven worden, heb je op één A4 het complete overzicht.

Het canvas is als een Zwitsers zakmes, omdat het je helpt bij het maken van veel verschillende strategische keuzes. Die beslissingen zijn vaak lastig te maken, omdat de impact op jouw bedrijf vaak groot is en er verschillende veranderingen optreden. Het canvas geeft die dynamiek helder weer. Zodat jij niet verstrikt raakt in de complexiteit, maar eenvoudig inzicht en overzicht krijgt van wat je nodig hebt.

 
 
SVO-14.jpg

"A business model describes the rationale of how an organisation creates, delivers, and captures value"

— Alexander Osterwalder, Business Model Canvas

 

Het canvas kun je gebruiken bij het genereren van nieuwe ideeën, het stellen van prioriteiten,

het bepalen van je langere termijndoelen, het creëren van een ontwikkeltraject, het opsporen van risico’s, het genereren van groeikansen, het ontwikkelen van nieuwe producten, het aangaan van samenwerkingen, het kiezen voor nieuwe klantgroepen en ga zo maar door. Juist omdat het canvas precies die elementen weergeeft die je nodig hebt om strategische keuzes te maken, welke keuze het ook is.

 

het Business Model Canvas helpt je bij het maken van strategische keuzes

Allereerst door precies de essentie van jouw bedrijf weer te geven. Niets meer en niets minder. Hierdoor lukt het je de aandacht te vestigen op de belangrijke zaken en je niet af te laten leiden door randzaken. Het canvas geeft je een duidelijke structuur, waardoor het je eenvoudig helderheid geeft.

Er zijn heel veel manieren waarop het canvas gebruikt kan worden. Ik zal me hier beperken tot de meest voorkomende onder de zelfstandigen.

Je kunt kansen opsporen en ontdekken welke risico’s er zijn. Daarnaast geeft het de dynamiek weer die speelt tussen de verschillende elementen van jouw bedrijf. Als je in één van de elementen iets verandert (bijvoorbeeld de manier waarop je je producten aanbiedt), kun je hierdoor in één oogopslag zien welke vervolgkeuzes je moet maken in de andere elementen.

Keuzes maken tussen verschillende ideeën wordt eenvoudiger. Je kunt deze ideeën beter vergelijkbaar maken door diverse canvassen uit te werken.

Een canvas met je gewenste toekomstbeeld kun je ook vergelijken met een canvas van je huidige situatie, waardoor je inzicht krijgt in wat je moet veranderen om daar te komen. Door stappen te prioriteren bepaal jij de ontwikkelroute van je bedrijf.

 

Sta jij voor een belangrijke keuze in de ontwikkeling van jouw bedrijf en wil je die met meer vertrouwen nemen? Of wil je ontdekken wat de mogelijkheden voor de volgende stap van jouw bedrijf zijn? Neem gerust contact op en we onderzoeken hoe CanvasLab en het Business Model Canvas je hierbij helpen.