Waarom een nieuwe koers bepalen met je bedrijf lastig is

 

Je hebt ideeën over het ontwikkelen van je bedrijf. Je wilt verder groeien en nieuwe dingen ondernemen. Je hebt vrij helder hoe je het liefst wilt werken. En toch…toch zet je niet die stappen om uiteindelijk deze verandering te realiseren. Toch lukt het niet in beweging te komen en concrete acties uit te voeren om je bedrijf verder te ontwikkelen.

Je belt niet die ene man die je laatst sprak op een netwerkevent, ondanks dat je zeker weet dat hij je verder kan helpen. Je zegt geen ‘nee’ tegen een nieuw verzoek van je huidige opdrachtgever, terwijl je weet dat je het liever niet meer doet.

Waarschijnlijk baal je flink van het feit dat het jou niet lukt nieuwe stappen te zetten. Of twijfel je nu of je wel door moet gaan als zelfstandige, want echte ondernemers die dóen dit toch gewoon?

Waarom een nieuwe koers uitzetten met je bedrijf lastig is1.jpg

Ook ‘echte’ ondernemers vinden het lastig

Nee. Ook echte ondernemers wijzigen niet zomaar hun koers. Zij zetten ook niet zomaar een nieuwe stap. Hoewel sommigen je dit wel doen geloven. Het is nu eenmaal leuker en het geeft meer aanzien te praten over je succesvolle strategische keuzes, dan de twijfel en onzekerheid die hiermee gepaard gaat.

Bij het veranderen van de koers van je bedrijf doorloop je elke keer min of meer dezelfde fasen. Als je al langer onderneemt en vaker strategische veranderingen hebt uitgevoerd zal je minder twijfel en onzekerheid hebben, omdat je nu eenmaal meer ervaring hebt en herkent wat nodig is om vooruit te komen.


Het wijzigen van de koers van je bedrijf is een complex traject

Er is nogal wat voor nodig om je vaste gewoonte te doorbreken. Het is natuurlijk spannend om een eerste keer ‘nee’ zeggen tegen een opdrachtgever of trouwe klant waar je al zo lang mee samenwerkt. En als je dat al doet, dan komt er een stortvloed aan andere keuzes vrij die je ook moet maken. Je bedrijf is nu eenmaal een complex geheel van verschillende radartjes. Het ene onderdeel staat niet los van de andere onderdelen. Ze zijn niet lukraak met elkaar verbonden, maar hebben een vaste positie ten opzichte van elkaar.

Zie het als het binnenwerk van een oude wandklok. Dat draait alleen maar goed als álle losse onderdelen op een goede manier verbonden zijn en hetzelfde doel hebben: de klok op elk heel en half uur laten slaan.
Als je hierin één radar aanpast, een radar weghaalt of kleiner maakt, dan loopt de klok niet meer, of niet meer op tijd. Dus als je iets wilt veranderen, je wilt bijvoorbeeld een kleinere klok, dan zal je álle onderdelen moeten aanpassen, om uiteindelijk nog een goed werkende klok te maken.

Zo is het ook met een bedrijf. Alle onderdelen zijn aan elkaar verbonden. Vaak zijn we ons daar niet bewust van en loopt alles soepel in elkaar over. Maar op het moment dat je iets wilt veranderen, dan ontdek je dat een keuze direct gevolgen heeft op meerdere onderdelen van je bedrijf.


Geen enkele strategische keuze staat op zichzelf

Je kunt bijvoorbeeld kiezen om een nieuwe doelgroep te gaan bedienen, maar die keuze alleen is onvoldoende. Stel, je bent coach voor 40’ers en 50’ers en begeleidt ze in loopbaan vraagstukken. Je hebt in loop der tijd geleerd dat de kinderen van je huidige klanten worstelen met studiekeuzes en je ziet een kans om een nieuwe doelgroep te gaan bedienen. Je bent immers van mening dat hoe beter je studiekeuzes zijn, hoe soepeler je loopbaan later verloopt. Fictief, maar niet heel ondenkbaar, toch?!

Hoe ga je deze tieners dan bereiken die worstelen met hun studiekeuze? Wil je dit via de ouders of het onderwijs doen? Of wil je ze rechtstreeks benaderen? Ga je dit zelf doen, of schakel je een partner in en kies je bijvoorbeeld voor een samenwerking met partijen die in hetzelfde veld werkzaam zijn? Als je een partner inschakelt, welk type partner kies je dan? Welke prijsafspraken ben je bereidt te maken? Hoe beïnvloed dit jouw prijs en dus je verdienmodel?

Elk antwoord op een vraag leidt tot nieuw keuzes en roept daardoor weer nieuwe vragen op. Door nieuwsgierig te zijn en door te vragen op de antwoorden met open vragen krijg je stap voor stap meer inzicht over jouw nieuwe koers. Je ontdekt wat er voor nodig is om die nieuwe koers te realiseren. Het doorvragen en open vragen stellen kan je zelf doen of je vraagt collega ondernemers je te challengen op het idee.

Business Model Canvas koers wijzigen bedrijf.jpg

Kies voor effectief en efficiënt werken

Je kunt ook kiezen het onderzoek naar de nieuwe koers gestructureerder aan te pakken. Dus niet lukraak vragen stellen, beantwoorden en doorvragen, maar aan de hand van het Business Model Canvas geleid worden langs de verschillende elementen van jouw bedrijf. Het canvas helpt je de aandacht juist te verdelen en vraagt je alleen na te denken over de hoofdzaken. Je voorkomt hiermee dat je afdwaalt naar details en belemmeringen in de concrete uitvoering. Zo werk je op een gestructureerde manier effectief en efficiënt aan de nieuwe koers van je bedrijf.

In het canvas zijn namelijk de 9 belangrijkste elementen of bouwstenen van je bedrijf vertegenwoordigd. Die 9 elementen omvatten de vier hoofdthema’s van elke onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid.

Per element kan jij jouw idee verder uitwerken en krijg je direct zicht op de onderliggende dynamiek. Want als je bijvoorbeeld de keuze maakt om alleen online je diensten aan te bieden, dan zal het effect hebben op jouw kerntaken en de middelen die je nodig hebt om dit te realiseren. Je hoeft dan geen fysieke locatie meer te hebben of te huren.

Twijfel en onzekerheid zullen vervagen

Door aandacht te besteden aan het onderzoek en je te verdiepen in de mogelijkheden die er zijn, dan zal je plaatje, jouw gewenste nieuwe koers, steeds helderder worden. Je voelt je zekerder en twijfel vervaagt, omdat je beter zicht hebt op wat je wilt bereiken en hóe je dit kunt realiseren.

En vaak komt dan als vanzelf het moment waarop je ook daadwerkelijk durft te kiezen voor die nieuwe koers. Dat je, ondanks de complexiteit van de verandering, toch die nieuwe stap zet. Het moment waarop je wél die ene man van het netwerkgesprek belt of voor de eerste keer ‘nee’ zegt tegen een opdrachtgever die niet meer past in de toekomst van je bedrijf.

Nu je dit weet, wat is voor jou de volgende stap om te gaan nemen? Welk idee wil jij onderzoeken?

Wil je sparren over jouw ideeën en waar je tegenaan loopt? Dan ben ik er voor je. Neem CONTACT op en we ontdekken hoe jij die nieuwe koers kunt gaan varen.