Over doen, denken en dromen als ondernemer - is jouw innerlijke management team op orde?

 

Social media stroomt over van de inspirerende quotes, tips en adviezen over hoe je succesvol wordt, bent en blijft. Deze berichten zijn vaak heel ‘likeable’ en worden en masse gedeeld door mensen die zich er helemaal in kunnen vinden. Moeten we nu juist dromen? Of meer de mouwen opstropen en gaan doen om succesvol te zijn?

Quotes als ‘Succes is voor doeners’ appelleren aan hoe jij in het werk en/of leven staat.

Het kan je motiveren, maar ook absoluut het plezier laten verdwijnen. Met dit blog wil ik wat nuance brengen in deze vrij eenduidige benadering van succes. Want welke houding (of mindset populair gezegd) heb je in basis eigenlijk nodig? In dit blog pel ik stap voor stap deze mindset-modus voor je af, zodat jij kunt ontdekken wat je nodig hebt om succesvol je bedrijf te leiden.

Heleen Moes CanvasLab Utrecht Ondernemerscoach

Waar hebben we het eigenlijk over als we spreken over mindset?

Misschien heb je wel eens iets gelezen over ondernemersmindset, succesmindset of zelfs een moneymindset. Simpel gezegd is je mindset een selectie aan gedachten. Niets meer en niets minder. Gedachten komen en gaan. De ene is meer helpend voor het omgaan met geld dan de andere. Die gedachten die je helpen met het omgaan met geld kan je bewust activeren en inzetten in het bepalen van prijzen, investeringen plannen en voor je financiële doelen in z’n algemeen. Klinkt simpel, activeren van gedachten, maar hoe werkt dat dan?

Elke dag zijn er meer dan 60.000 gedachten. Niet alle gedachten zijn heel relevant en veel ervan zijn ook nog eens onbewust. Gelukkig maar, want als je over het poetsen van je tanden werkelijk na zou denken bij elke handeling, dan ben je al doodop voordat je je dag bent begonnen!

Als je een beslissing moet nemen, dan zijn we ons vaak erg bewust van onze gedachten. Stel jij jezelf de vraag ‘wat wil ik vanavond eten?’, dan komen er in no time verschillende gedachten en ideeën naar voren waar je dan een keuze in kunt maken. Rode kool? Nasi? Of heb ik meer zin in pizza? Je kunt als het ware een innerlijk dialoog voeren. Nu is dat voor wat betreft het eten natuurlijk niet zo spannend. Interessanter is het als het gaat over al dan niet investeren in een training of het ontwikkelen van een nieuw product of dienst. Welke gedachten spelen dan mee? Hoe maak je dan een keuze?

Door je bewust te zijn van je keuze en wat je wilt bereiken, kan je ‘in gesprek gaan’ met je gedachten. Je kunt gericht kiezen voor gedachten die helpend zijn aan het proces. De andere gedachten zijn er wel, je hoort als het ware die stemmen wel, maar je doet er vervolgens niets mee.

Twijfel je over het ontwikkelen van een nieuw product, dan is het handig om te ontdekken welke gedachten je helpen bij het maken van die keuze. Zoals ik al schreef kan je een ‘innerlijke dialoog’ voeren. Door jezelf gerichte vragen te stellen poppen specifieke gedachten op. Wat is nu belangrijk? Hoe draagt het bij aan de ontwikkeling van mijn bedrijf? Wat heb ik als ondernemer nodig in deze situatie? Welke andere opties zijn er?

Hoe maak je onderscheid in je gedachten?

Je gedachten zijn eigenlijk een warboel van verschillende ‘stemmen’. Die stemmen kan je categoriseren. Ja ja, we gaan een stapje verder in de materie duiken. Onze persoonlijkheid is namelijk opgebouwd uit verschillende subpersonen. Je kent de uitspraak misschien wel ‘ik ben echt een perfectionist’, of ‘ik ben een typische uitsteller’ of ‘hij is echt een doener’. Dat betekent eigenlijk dat er specifieke delen van onszelf dominanter zijn dan andere delen. En hierbij speelt context ook een grote rol.

Mensen die van zichzelf vinden dat ze perfectionistisch zijn, zijn dat nooit op elk moment van de dag en in elke situatie. Ze herkennen de perfectionistische trekjes op specifieke momenten, vaak wanneer ze er last van hebben. Want dat is namelijk ook de grap, elk deel zoals de perfectionist heeft in basis goede intenties. Zoals zorgen dat het werk dat je levert van hoge kwaliteit is. Als je perfectionist niet geremd wordt of geen kaders krijgt komt niets af, want het kan altijd beter.

Misschien herken jij van jezelf ook wel een uitspraak als ‘ik ben een typische … ‘. Is het altijd? Overal? Of op sommige momenten meer dan andere momenten?

Je ontdekt de verschillende subpersonen of delen, in jezelf door met aandacht naar je gedachten te luisteren en stil te staan bij wat je gedachten zijn. Wat zijn bijvoorbeeld de gedachten die je hebt als je denkt aan het benaderen van nieuwe klanten? Of het schrijven van een offerte?

Ben jij een dromer, denker of doener?

Als jij naar jezelf kijkt, ben jij dan meer een type dromer, denker of een doener? Welke voorkeursstijl heb je in je werk? Denk je veel na over de stappen die je zet? Weeg je de verschillende opties en onderzoek je de voor- en nadelen? Of kom je snel in actie en verzet je eenvoudig bergen werk? Of vind je het heerlijk om te fantaseren en te dagdromen over je toekomst?

We ontdekken vaak een kant in ons als deze doorslaat en we er last van hebben.

Met een dominante dromer heb je waarschijnlijk wel elke keer nieuwe ideeën, maar vind je het lastiger om iets af te maken misschien.

Is je doener dominant, dan kan het zijn dat je tig verschillende projecten oppakt, altijd lekker druk bent en veel voor elkaar weet te boksen. Dat kan hartstikke handig zijn. Tenzij je doener niet lekker samenwerkt met de dromer. Want dat is waar het in basis om draait: samenwerking van de verschillende delen. Er is namelijk nooit maar één deel in jou actief bij het maken van een keuze. Er zijn altijd meerdere kanten aan een zaak, waardoor meerdere perspectieven of delen meespelen. Anders is het geen vraag, maar ‘zo klaar als een klontje’ wat je moet kiezen.

Wat heb jij het meeste nodig als ondernemer?

Als zelfstandig ondernemer ben je verantwoordelijk voor het geheel dat nodig is om met je bedrijf succesvol te zijn. In de verschillende fasen van je onderneming spelen verschillende delen meer op de voorgrond. Bij de start van je onderneming of bij het ontwikkelen van nieuwe producten zal je meer creativiteit moeten tonen, dan wanneer je volop draait en er 'geproduceerd' moet worden. Dan heb je meer aan een 'doener' die zorgt dat wat je hebt bedacht, werkelijk uitgevoerd gaat worden.

Je eigen management team

Je kunt je gedachten, de verschillende subpersonen, linken aan een management team (MT). Het MT bestaat uit verschillende disciplines en gezamenlijk zorgen ze ervoor dat het bedrijf draait en groeit, ook op langere termijn.

Aan de vergadertafel brengen deze leiders ieder hun eigen expertise en prioriteiten mee in het gesprek. Als een van hen ontbreekt op een vergadering, zal het team mogelijk besluiten nemen die een gezichtspunt missen dat cruciaal is voor het succes van het bedrijf.

De vier basis teamleden zijn:

  • CEO – algemeen directeur

  • CFO – financieel directeur

  • CHRO – HR directeur

  • COO - operationeel directeur

Als zelfstandig ondernemer is het belangrijk om alle disciplines te beheersen om zodoende het bestaansrecht van je bedrijf te waarborgen. Natuurlijk kan je anderen inschakelen om advies in te winnen, maar uiteindelijk is er maar één die de beslissing neemt.

Waaruit bestaat jouw management team?

Ondanks dat je geen multinational bent of groot productiebedrijf heb je toch in basis dezelfde disciplines nodig in je bedrijf. En je zult die dus uit jezelf moeten halen.

Je innerlijke CEO of de Dromer in je creëert mogelijkheden, ontwikkelt strategische visies en geeft richting aan het geheel. Je innerlijke CFO of de Denker in je verheldert perspectieven, houdt zich bezig met gegevensanalyse en risicomanagement. Je innerlijke COO of de Doener in je bewaakt prestaties, onderneemt actie, zorgt dat doelen gehaald worden. Je innerlijke CHRO of de Verbinder in je zorgt voor je, voelt emoties aan en bekommert zich om relaties. Ook die met jezelf.

Hoe goed werkt jouw management team met elkaar samen?

management team ondernemerscoach

Als dat wat je doet niet in het verlengde ligt van waar je over droomt en wat je wilt bereiken, dan is het hartstikke zonde van je energie die je besteedt aan dingen die er voor jou niet toe doen.

En natuurlijk krijg je applaus van mensen, want ze zien je veel ondernemen. Maar het applaus is niets waard als je het niet krijgt op datgene wat ook voor jou belangrijk is. Zo wordt succes een leeg iets. Je zult er diep van binnen niet van genieten, want het is niet jouw gedroomde succes. De vragen: waar wil je naar toe werken? Wat zijn je wensen en verlangens? Zijn typische vragen om je CEO te activeren.

Gaat alles lekker, loop je soepel door je ondernemerschap, dan werkt jouw innerlijk MT goed samen. Je hebt een idee, onderzoekt de best mogelijke uitvoering ervan en je gaat aan de slag. Zonder onnodig lang wikken en wegen. Zonder tig verschillende losse projecten op te starten, maar je werkt gericht aan wat je wilt bereiken.

Wat speelt er als de ontwikkeling van je bedrijf vastloopt?

In elke willekeurige situatie staan alle vier MT leden tot je beschikking. Maar de kans is klein dat je werkelijk met alle vier rekening houdt bij jouw beslissingen. Als je vastloopt dat zijn er vaak één of twee dominant aanwezig. Als het ware overstemmen ze de andere delen. Hoe meer je je bewust bent van de verschillende disciplines en je hiermee werkt, des te handiger word je erin en leer je ze effectief in te zetten.

Merk je dat je weinig voldoening meer haalt uit je werkt en de motivatie ontbreekt? Dan is waarschijnlijk de dromer in jou al een tijdje op vakantie,, want je doet de dagelijkse dingen niet meer vanuit verlangen, maar op de automatische piloot of op basis van ‘wat hoort’. Op zo’n moment is het goed om stil te staan bij de essentie van je bedrijf. De visie, missie en je ambitie zijn geen statisch gegeven, maar veranderen naarmate je als professional groeit.

Stroom je als het ware over van de plannen maar kom je uiteindelijk niet in actie, dan is het tijd om de denker en de doener beter samen te laten werken. Je denker is dominant en blijft de actie tegenhouden. Je interne onderhandelingen kunnen als doel hebben afspraken te maken waarmee je het eerste begint, zonder dat het direct het allerbeste hoeft te zijn. Door juist in beweging te komen, ontdek je als vanzelf wel wat betere keuzes zijn. Want, trust me, een verkeerde keuzes brengt meer beweging dan helemaal niet kiezen en echt stil te blijven staan.

Of werk je keihard, maar zie je niet de gewenste resultaten? Dan kan het goed zijn dat de denker buitenspel is gezet. Er zijn ontzettend veel manieren om je ambities te realiseren, maar de ene weg is nu eenmaal effectiever dan de andere. Je denker kan je helpen om hierin goede keuzes te maken, zodat jij je tijd en energie nuttig besteedt. Tijd nemen om bewuste keuzes te maken in de strategie van je bedrijf gaat je helpen om je ambities werkelijk te realiseren.

Werk bewust aan een evenwichtig management team

Je hebt nu ontdekt dat ‘Succes is voor de doeners’ niet helemaal de lading dekt. Er speelt meer mee om werkelijk succesvol te zijn. Er is niet één oplossing of recept, maar een samenwerking tussen verschillende delen in jezelf die maakt of je al dan niet soepel je bedrijf ontwikkelt.

In dit blog heb ik bewust gekozen voor de 4 basisdelen die je in het ondernemerschap nodig hebt. Wil je gericht aan de slag met het ontdekken van jouw verschillende subpersonen, lees dan eens het boekje Ik (k)en mijn ikken. Dit is een praktisch boekje dat je stap voor stap meeneemt in de wereld van subpersonen en hoe je dit kunt inzetten om meer succes te realiseren.

Erica Ariel Fox schrijft in het boek Onderhandelen met jezelf dat de belangrijkste onderhandelingen in het leven de onderhandelingen zijn die je met jezelf voert.

Het leven is een aaneenschakeling van onderhandelingen. Van kleine dagelijkse beslissingen tot de grote momenten in je leven: je onderhandelt elke keer als je iemand probeert te overtuigen, als je een besluit neemt of een conflict probeert op te lossen. Hoe beter je interne onderhandeling, des te soepeler realiseer jij je ambities. Lees het boek van Erica om zelf te ontdekken hoe je die onderhandelingen het beste kunt voeren.

Merk je dat de ontwikkeling van je bedrijf stil staat of stroef verloopt en je zoekt naar een manier waarop je het tij kunt keren, neem dan contact met mij op. Samen leren we wat jouw voorkeurstijl is, waar je valkuilen liggen en hoe je het beter kunt doen. We hebben allemaal een dromer, doener, denker en verbinder in ons, alleen zijn ze soms wat verstopt. Ik help je graag om ze te leren kennen én in te zetten voor het versterken van je ondernemerschap.