Hoe kies je de juiste begeleiding bij de ontwikkeling van jouw bedrijf?

 

Wil jij je bedrijf verder ontwikkelen en zoek je begeleiding, maar weet je niet goed wat de beste keuze is? Wil je nieuwe stappen zetten, maar twijfel je over wat je precies nodig hebt om dat te realiseren? Of heb je misschien al geïnvesteerd, maar ontdek je dat dit eigenlijk niet brengt wat je zocht? In dit blog ontdek je welke elementen meespelen bij het kiezen van de juiste begeleiding bij de ontwikkeling van jouw bedrijf.

 CanvasLab Utrecht

Waar het vaak misgaat bij het kiezen van begeleiding

We denken vaak te weten wat we nodig hebben, maar de realiteit is wel eens anders. Jup. Ook jij. En ik ook. Ook ik maak wel eens verkeerde keuzes, omdat ik me nog niet volledig bewust was van mijn behoefte. Niets menselijks is mij vreemd ;)

Online zoeken we wat via Google of we komen iets interessants tegen in onze social media feed. We volgen onze nieuwsgierigheid en klikken door. We worden verleid met knallende salesteksten die je verlekkeren om te kiezen voor een LinkedIn training voor meer omzet, of een business retraite op een zonnige bestemming. Het bekende ‘schaarste mechanisme’ wordt ingezet. ‘Alleen vandaag nog inschrijven met die flinke korting en na vandaag gaat de prijs fors omhoog.’ Je kent ze vast wel.

Op zo’n moment kiezen we impulsief. We volgen de angst van iets missen, van onnodig teveel betalen en melden ons aan voor een training of cursus waarvan je later zou kunnen concluderen dat dit eigenlijk geen goede zet was. Denk maar eens na over die kledinguitverkoop. Hoe vaak verdwijnen de kleren (die je dan impulsief voor een prikkie koopt) achterin je kast als ‘miskoop’?

En het vreemde is, we weten achteraf zo’n miskoop ook nog goed te praten voor onszelf. Ja, want je hebt echt wel iets geleerd. Je hebt wel nieuwe inzichten opgedaan. Je weet ook goed wat je niet wilt. Maar of het echt, écht al dat geld waard was geweest, dat misschien niet. Wat zijn wij mensen toch soms vreemde wezens, toch?!

Om te bepalen welke begeleiding je nodig hebt bij het ontwikkelen van je bedrijf, is het belangrijk om eerst helder te hebben wat je precies wilt bereiken. Wil je jouw bedrijf verder ontwikkelen? Of wil je eigenlijk jouw bedrijf laten groeien? Het lijkt van een afstandje misschien hetzelfde, maar je bewust zijn van het onderscheid is cruciaal voor het maken van de juiste keuze. Laten we daarom eerst deze 2 eens onder de loep nemen.


Wat is het verschil tussen groeien en ontwikkelen?

Groei en ontwikkeling worden vaak in één adem genoemd, of juist willekeurig gebruikt. Hoewel beide van belang zijn voor een bedrijf dat ook op lange termijn bestaat, is er toch wel degelijk een verschil.

Groei van je bedrijf betekent dat de omvang, de omzet en de impact toeneemt. Bijvoorbeeld door meer mensen aan te nemen of grotere projecten te doen. Groei is het resultaat van meer van hetzelfde of wat je deed slimmer/efficiënter te gaan doen, zodat je meer aankunt. Je bedrijf staat stevig en je wilt op basis van dit fundament verder uitbouwen. Meer omzet. Meer klanten. Meer winst.

Ontwikkelen betekent wezenlijke verandering of vernieuwing. Een nieuwe koers, een andere aanpak, het (gedeeltelijk) anders doen dan je tot nu toe hebt gedaan. Ontwikkeling ligt vaak aan de basis van groei. Maar groei is geen gegeven als gevolg van ontwikkelen. Oftewel, je kunt je bedrijf wel ontwikkelen, zonder te groeien in absolute zin.

Tsja, euh… wat bedoel je nou precies? Klinkt best abstract, I know! Wat ik wil uitleggen is het volgende:

Groei en ontwikkelen zijn aan elkaar verbonden. Maar niet onlosmakelijk.

Je kunt je bedrijf ontwikkelen door nieuwe kennis en ervaring op te doen en op basis hiervan andere keuzes te maken. Je kunt je dienstverlening uitbreiden. Je kunt inkrimpen. Je kunt een nieuwe koers uitzetten of een andere richting kiezen. Er is veel verandering, zonder dat er per se direct groei uit voortkomt, zonder dat je bedrijf in omvang of omzet toeneemt. Vaak prikkel je hiermee de uitdaging van jou als ondernemer, zonder dat je bedrijfsresultaten direct stijgen. Je plezier zal kunnen toenemen en/of je zorgen afnemen, maar je bedrijfsresultaten kunnen best gelijk blijven.

Een voorbeeld ter verduidelijking:
Stel, je bent schoenmaker en je hebt een prachtig pand in de binnenstad. Tot nu toe heb jij je gericht op het herstellen van schoenen en riemen. Je klanten zijn trouw en brengen met liefde hun favoriete schoenen naar je toe om ze te laten herstellen. Je hebt voldoende werk en je bedrijfsprocessen zodanig op orde dat je een prima winst maakt.

Je bent geïnteresseerd geraakt in het maken van schoenen. Je volgt een opleiding en leert hoe je schoenen maakt, zoals de Italiaanse vakmannen dat doen. Nadat je dit hebt geleerd kunnen je klanten niet alleen hun oude schoenen en riemen laten herstellen, maar ook nieuwe schoenen laten aanmeten.

Door nu ook nieuwe schoenen aan te bieden, ontwikkel je het aanbod. Dit betekent niet per se dat je ook groei realiseert, want je hebt immers nog steeds hetzelfde aantal uren in een dag en kunt niet meer aan dan je op dit moment doet. Tenzij de marge op het vervaardigen van nieuwe schoenen hoger is dan de marge op het herstellen van oude producten. Dan zou je groei kunnen realiseren.

Kies je ervoor om te groeien, dan rijst de vraag waarin je de groei wilt realiseren. Meer winst kan betekenen, dat je andere inkoopvoorwaarden afspreekt met je leveranciers. Of dat je specifieke verliesgevende diensten niet meer aanbiedt. Wil je qua omvang groeien? Dan kan nóg een winkel openen de optie zijn. Of je neemt medewerkers aan, zodat je meer werk kunt verzetten in dezelfde tijd.

Je kunt ook kiezen dat je de verkoop per klant wilt verhogen en daarom aanverwante artikelen verkoopt, naast je huidige aanbod. Denk aan schoensmeer, leren portemonnees en tassen.

 Heleen Moes ondernemerscoach

Wanneer is groei de juiste keuze?

Groei kan zich op verschillende manieren manifesteren. Groeien doe je zoals gezegd het beste vanuit een stevige basis. Denk maar eens aan een appelboom. Deze kan wel heel veel appels dragen, maar als de stam te dun is, knapt deze wel onder het gewicht van alle appels. Als jij niet vol zelfvertrouwen werkt, maar twijfelt over je eigen basis, dan is het lastig staande te blijven als de omvang toeneemt.

Die stevige basis bestaat eruit dat je helder hebt waar je met je bedrijf voor staat en wat je wilt bereiken. Plus je rol als ondernemer voelt goed en je hebt voldoende kennis en ervaring om die groei ook werkelijk te dragen. De inhoud staat sterk en er is ruimte en tijd om te investeren in groei.

Investeren in groei als zelfstandige betekent bijvoorbeeld het fijnslijpen van je eigen kennis en vaardigheden in marketing en/of verkoop. Maar het kan ook zijn dat je op zoek bent naar verbeteringen in je bedrijfsprocessen zodat je meer werk aankunt in dezelfde tijd. Hoe kan je tijd of energie besparen door de processen anders in te richten?

Hoewel we geneigd zijn te verbeteren wat we niet goed kunnen, is investeren in het nóg beter maken van wat al goed gaat naar mijn idee het meest effectieve. Waarom? Omdat vaak dat wat al goed gaat je veel energie oplevert. Niets is zo vervelend iets te moeten doen waar je niet blij van wordt. Waarschijnlijk ligt dit niet in het verlengde van je talenten, maar probeer je met man en macht iets te doen wat niet goed bij je past.

Kijk dus naar wat al goed gaat. Wat zou nóg beter kunnen? Wat vind je super leuk om te doen? Hoe kan je dat nog beter doen óf beter integreren in je bedrijfsprocessen?

En naast beter, effectiever of efficiënter dingen doen, kan je er ook voor kiezen om werk uit handen te geven. Dus delen van de bedrijfsprocessen te delegeren en zodoende meer tijd over te hebben om waarde te creëren en rechtstreeks aan of voor klanten te werken.  


Wanneer kies je voor het ontwikkelen van je bedrijf?

Bij de start van je bedrijf zit je volop in de ontwikkelfase. Dat is wel helder. In die ontwikkelfase creëer je een stevige basis voor het laten groeien van je bedrijf. Alleen het business model waarop je gaat bouwen heeft echter een beperkte houdbaarheid. Hoe lang die houdbaar is is afhankelijk van verschillende factoren.

Wat mij betreft begint dat met jezelf, hoe lang haal jij nog plezier uit je huidige aanpak? Daarbij speelt de markt een belangrijke rol. Hoe blijf je aangesloten bij je doelgroep? Welke trends en ontwikkelingen hebben invloed op jouw klanten? Welke aanpassingen aan je producten of diensten zijn nodig om relevant te blijven?

Omdat je business model en de wereld waarin je werkt niet statisch is, blijft het ontwikkelen van je bedrijf een terugkerend thema. De ene keer intensiever dan de andere keer. Al naar gelang je eigen behoefte en/of de externe ontwikkelingen.

Ontdek jouw behoefte aan de hand van een aantal vragen.

Hoe stevig de basis van jouw bedrijf is, kan je ontdekken aan de hand van een aantal vragen. Durf bij het beantwoorden écht eerlijk naar jezelf te zijn en elk greintje twijfel serieus te nemen. Twijfel is een signaal dat er een verandering gaande is. Helaas kom ik nog regelmatig ondernemers tegen deze cruciale signalen niet serieus namen. Als gevolg daarvan zijn ze lange tijd gaan doen wat niet meer past bij wie ze zijn en waar ze voor staan. Je begrijpt vast dat het plezier in je werk dan drastisch afneemt en uiteindelijk de resultaten ook. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Deze vragen helpen jou te behoeden voor die verkeerde keuze:

  • Sta ik nog achter de visie van mijn bedrijf?

  • Klopt die visie nog met hoe ik vandaag de dag mijn werkveld zie?

  • Voel ik me nog voldoende gemotiveerd om te werken aan de missie van mijn bedrijf?

  • Voel ik me sterk en zelfverzekerd genoeg om een nog grotere klantenstroom te managen?

  • Geniet ik nog met volle teugen van het bedrijf dat er nu staat?

Als je deze vragen met ‘ja’ beantwoord, dan kan begeleiding in groei een logische stap zijn. Als je deze vragen twijfelend beantwoord en zelfs een aantal met ‘nee’, dan is het verstandig om je te richten op de ontwikkeling van je bedrijf. Het is dan goed om tijd te nemen om te ontdekken hoe je de basis van je bedrijf het liefst vorm geeft. Misschien zijn kleine aanpassingen voldoende om je weer goed te voelen bij wat je doet. Of is het tijd om meer aandacht hieraan te besteden en de essentie van je bedrijf te herontdekken?

Dus welke begeleiding kies jij voor de ontwikkeling van je bedrijf?

Ben jij er klaar voor om je bedrijf te laten groeien? Is jouw basis stevig genoeg om verder op te bouwen? Of is het beter om eerst stil te staan bij die basis en deze te verstevigen?

Soms is het lastig om in je eentje te werken aan die basis, omdat je wellicht verstrikt raakt in je eigen antwoorden en overtuigingen. Die blinde vlek poets je immers alleen nooit echt weg. Wil je het daarom liever samen doen, meld je dan aan voor EssentieLab. In 1 middag vinden we samen de essentie van jouw bedrijf en help ik je dit als basis te gebruiken voor de keuzes in de verdere ontwikkeling van jouw bedrijf.

Wil je jouw bedrijf verder laten groeien, maar weet je niet zeker hoe je die groei het beste kunt realiseren? Dan is wellicht StrategieLab een goede eerste stap. We kijken samen naar jouw groei ambitie en vinden uit welke concrete stappen je kunt zetten om die ambitie werkelijk te realiseren. Hierdoor weet je in 1 dag waar je het beste je aandacht op kan richten om vol vertrouwen te blijven werken aan de groei van jouw bedrijf.