Over doen, denken en dromen als ondernemer - is jouw innerlijke management team op orde?

Social media stroomt over van de inspirerende quotes, tips en adviezen over hoe je succesvol wordt, bent en blijft. Deze berichten zijn vaak heel ‘likeable’ en worden en masse gedeeld door mensen die zich er helemaal in kunnen vinden. Het kan je motiveren, maar ook absoluut het plezier laten verdwijnen. Met dit blog wil ik wat nuance brengen in deze vrij eenduidige benadering van succes. Want welke mindset heb je in basis eigenlijk nodig? In dit blog pel ik stap voor stap deze mindset-modus voor je af, zodat jij kunt ontdekken wat je nodig hebt om succesvol je bedrijf te leiden.

Read More
Hoe word ik een ‘ow-yeah-ik-ben-trots-op-wat-ik-doe’ ondernemer?

Met enige regelmaat tref ik ze, de ondernemers die ‘er ingerold’ zijn. Die niet heel bewust een keuze hebben gemaakt om te gaan ondernemen, maar dat het ‘op hun pad kwam’ en ze de stap hebben gezet. Voor diegenen die juist flink moed hebben verzameld om de sprong naar ondernemerschap te wagen klinkt dit soms ongeloofwaardig. “Hoe kan het dat een ander het ‘per ongeluk’ doet en ik er zo hard voor moet werken?”

In dit blog laat ik zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen beide type ondernemers. Plus ik deel met je wat een goede vervolgstap kan zijn.

Read More
Waarom het lastig is je ideale klant te beschrijven

Je kent ze vast wel, die ‘standaard’ vragenlijstjes die je moet invullen voor of tijdens een training rondom jouw bedrijf. Of het nu een training is om je LinkedIn profiel te upgraden of je wilt nieuwe marketingtechnieken leren. Bijna elke training begint met het inzichtelijk maken van je bedrijf en de klanten die je bedient. Dat is absoluut een goede start. Maar wat is er aan de hand als je je in die fase van de training frustreert?

Read More
Hoe maak je een strategisch plan dat je helpt om de juiste keuzes te maken?

Wat je ambities ook zijn, het begint met dromen over de toekomst. Dit is misschien wel de meest relaxte fase in de ontwikkelingscyclus van je bedrijf. Je wilt misschien een ander type klant aanspreken, nieuwe producten ontwikkelen of zelf een hele koersverandering doorvoeren waardoor je locatie onafhankelijk kan werken.

Als je niet uitkijkt blijf je te lang hangen in die droom fase. Misschien herken je dat wel. Dat het je gaat frustreren als je ontdekt dat je al 3 jaar lang diezelfde droom hebt over het veranderen van je bedrijf, maar je nog dagelijks in een totaal andere werkelijkheid zit.

In dit blog vertel ik je hoe je met behulp van het Business Model Canvas van die droom een strategisch plan maakt, zodat je makkelijker de juiste keuzes maakt in de ontwikkeling van jouw bedrijf.

Read More
Hoe kies je de juiste begeleiding bij de ontwikkeling van jouw bedrijf?

Wil jij je bedrijf verder ontwikkelen en zoek je begeleiding, maar weet je niet goed wat de beste keuze is? Wil je nieuwe stappen zetten, maar twijfel je over wat je precies nodig hebt om dat te realiseren? Of heb je misschien al geïnvesteerd, maar ontdek je dat dit eigenlijk niet brengt wat je zocht? In dit blog ontdek je welke elementen meespelen bij het kiezen van de juiste begeleiding bij de ontwikkeling van jouw bedrijf.

Read More
De cyclus van de natuur helpt je bij het realiseren van je ambities

We weten allemaal ongeveer hoe het groeiproces bij appelbomen verloopt. In de winter is de fruitboom kaal. De aandacht is bij het proces in de wortels. Aan het begin van de lente is hij klaar voor de sprong naar buiten. Hij gaat bloeien. Even later valt alle bloesem van de boom maar in plaats daarvan komen de bladeren. Dit natuurlijke proces is een kringloop, de cyclus van de natuur. Als mens kan jij je meten aan het proces van de appelboom als het gaat om realiseren van dromen en ambities. Om van je wens naar werkelijk te werken.

Read More
Waarom voor het ontwikkelen van je bedrijf niet een eenvoudig stappenplan beschikbaar is

Een bedrijf is een complex web, óok als je het in je eentje runt. Het bestaat namelijk uit meerdere series verweven en verbonden processen, systemen en informatie die invloed op elkaar hebben. Het is niet mogelijk zomaar een enkel component eruit te lichten als taak, een probleem of een oplossing. Je hebt te dealen met dynamische situaties. Door dat web te analyseren lukt het je problemen hieruit te filteren.

Read More
Het Business Model Canvas in een notendop

Het Business Model Canvas is een multifunctionele tool die voor elk type onderneming uitermate geschikt is om die backbone van je bedrijf te definiëren. Als zelfstandig ondernemer heb jij toch ook graag zélf de touwtjes in handen? Na vandaag weet jij hoe! In dit artikel deel ik de basis van het Business Model Canvas met je. Door het Business Model Canvas te gebruiken krijg je eenvoudig grip op je huidige situatie en neem je meer regie over je toekomst.

Read More